Ako sme sa učili pracovať s online vzdelávaním pred koronavírusom: Skúsenosti a odporúčania
Globálna pandémia COVID-19 spôsobila bezprecedentnú situáciu vo vzdelávacom systéme na Slovensku. Bola prerušená prezenčná výučba na všetkých stupňoch vzdelávania. Školy sa zatvorili a zostali sme doma. Aj napriek tomu sa v marci podarilo 40 učiteľkám a učiteľom dokončiť náš kurz kombinovaného vzdelávania (ang. blended learning) v predmetoch matematika a geografia. Priadli sa tak k absolventkám a absolventom v predmetoch etická výchova a slovenský jazyk.
Kombinované vzdelávanie je spojením e-learningu (online vzdelávania) a prezenčnej formy vzdelávania. V našom prípade išlo o úvodné víkendové školenie a následný päťmesačný online kurz, ukončený testovaním vzdelávacích aktivít v školách.
Za všetky štyri predmety (etická výchova, slovenský jazyk, matematika a geografia) sa spolu prihlásilo 119 učiteľov. Kurz úspešne dokončilo 84 z nich, čo je viac ako 70-percentná úspešnosť. V prvých dvoch predmetoch bolo síce viac prihlásených, ale aj vyššia miera neúspešnosti dokončenia. Tento typ vzdelávania sme robili prvýkrát a bez skúseností. Veľa sme sa učili za pochodu a robili sme aj chyby. V druhom kole sme sa poučili a miera dokončenia sa priblížila k 90 %, čo je výborné číslo na online kurz, ktorý je zadarmo, dlhodobý a pomerne náročný.
Ako sme dosiahli tento výsledok?
Veľkou výhodou kombinovaného vzdelávania je možnosť stretnúť sa osobne, stráviť spolu čas, otestovať si niektoré aktivity a navzájom sa inšpirovať. Na školení sa formuje kolektív (samotných účastníkov ale aj lektorov a mentorov). Tvoria sa podmienky, v ktorých si online vzdelávaním účastníci a účastníčky prechádzajú spoločne, vedia sa podporiť a predstaviť si za každou vetou aj konkrétnu tvár. Úvodné videá expertky, ktoré boli súčasťou každého modulu, tento prístup ešte viac podporili.
Poučili sme sa z chýb iných
Pri nastavovaní celého online vzdelávania sme sa chceli vyhnúť opakovaniu našich negatívnych skúsenosti z e-learningov, v ktorých sme boli prítomní ako účastníci. Často nás rozhodilo ako necitlivo sa pristupuje k procesu vzdelávania. Po registrácii na nás zväčša vyskočilo veľké množstvo materiálov, úloh a informácií, ktoré nás zahltili a často sme po pár zvedavých klikoch už online kurz nikdy neotvorili. Tomu sme chceli zabrániť:
- vytvorením kolektívu,
- postupným zverejňovaním jednotlivých vzdelávacích modulov s ohľadom na špecifiká školského roka,
- postupným dávkovaním obsahu a jasnou komunikáciou, kedy a v akých časových rozostupoch bude pribúdať.
Prechod medzi modulmi (časťami) bol naviazaný na podmienku, že modul dokončia takmer všetci členovia a členky skupiny. To by nefungovalo bez skupinovej dynamiky. Samozrejmosťou bola intenzívna vľúdna komunikácia a jasné nastavenie pravidiel hneď na začiatku.
Súčasťou každého modulu bol vzdelávací materiál s úlohou, testom, spätnou väzbou a komunikáciou lektorov o obsahu modulu. Využívali sme jednoduchý nástroj Google Classroom, ktorý nie je dokonalý, ale je k dispozícii bez poplatku a je jednoduchý na nastavenie. Je to platforma, cez ktorú môžete nahrať materiál, využívať dotazníky a email. Vizuálne to nie je žiadne terno, ale je to prehľadné. Pre školy však existuje aj G-Suite for Education s lepšou funkcionalitou.
Naše závery a odporúčania
- Na Slovensku sú fantastickí pedagogickí a odborní pracovníci, ktorí sú naprieč celou krajinou, v rôznych vekových skupinách a v rôznych predmetoch. Stačí ich len podporiť a prepojiť medzi sebou.
- Hneď na začiatku si ujasnite ciele vzdelávania.
- Aj pri online vzdelávaní je dôležitá skupinová dynamika.
- Dajte veľký dôraz na spätnú väzbu a reflexiu vzdelávacieho procesu.
- Obsah e-learningu dávkujte postupne a komunikujte jeho dávkovanie dopredu.
- Aktívne komunikujte s účastníkmi a účastníčkami, povzbudzujte ich vo vzdelávaní a snažte sa zohľadniť ich individuálne potreby.
- Nezáleží až tak veľmi na technickej platforme, ako na obsahu a prístupe.
- Ak je to možné, zamerajte sa na individuálne vzdelávacie potreby účastníkov, pretože ich podmienky sú veľmi rozdielne.
- Hľadajte spôsoby, ako môžu účastníci čo najviac využiť skúsenosti z online kurzu v reálnych situáciách už v čase, kedy ho absolvujú – v prípade učiteľov skúste napríklad zadávať úlohy na testovanie aktivít vo výučbe.
- Ak potrebujete pomoc expertov, alebo iných učiteľov, požiadajte o ňu.
Každý e-learning je jedinečný, veľmi záleží na vašich cieľoch, vzdelávacích potrebách a účastníkoch. Veríme, že vám tieto odporúčania pomôžu pri realizácii vašich vlastných aktivít a spätná väzba od účastníkov vám bude povzbudením do ďalšej práce. V prípade, ak by ste potrebovali pomoc, neváhajte sa nám ozvať. Radi sa s vami podelíme o naše skúsenosti. Veríme, že len vzájomným učením sa a vymieňaním si skúseností môžeme poskytnúť podporu, ktorú pedagogický a odborný personál v slovenskom vzdelávacom systéme potrebuje.
Ďalšie kombinované kurzy v klasických predmetoch plánujeme spustiť na jeseň 2020. Pre viac informácií sledujte náš Facebook Človek v škole a web www.globalnevzdelavanie.sk.
Na záver už len odporúčanie od učiteľky Lenky z gymnázia zo západného Slovenska:
Blended-learning bol realizovaný v rámci projektu „Učíme (sa) v globálnych súvislostiach 2“ s finančnou podporou Európskej únie. Obsah tohto článku nemusí nutne reprezentovať názory donora.