V Libanone sa desiatky detí budú môcť po rokoch vrátiť do škôl

Pre sýrske deti, ktoré niekoľko rokov kvôli vojnovému konfliktu nemohli navštevovať školu, je návrat do školských lavíc ťažký, no kľúčový. Vďaka vzdelaniu sa môžu z traumatických zážitkov presunúť do lepšej budúcnosti.

V rôznych oblastiach po celom Libanone žijú stovky detí, ktoré do bežných školských tried nevošli už niekoľko rokov. Kvôli vojne a vysídleniu vypadli z vyučovacieho procesu a aj keď teraz žijú v Libanone, často sa nemôžu sa znova zapísať do škôl.

Libanon sporadicky otvára zrýchlený vzdelávací program, do ktorého sa po splnení výberových kritérií môžu tieto deti dostať.

Zapísali sme už 65 detí, ďalšie čakajú na testy

Človek v ohrození v Libanone momentálne pôsobí v tábore Shatila v Bejrúte, vo vidieckej oblasti na severe, Akkar, v Tripolise a v prípade potreby distribuuje pomoc cez partnerov aj v iných táboroch, ako napríklad v tábore Arsaal po januárovej víchrici. Vo všetkých týchto oblastiach prispievame k tomu, aby sa deti mohli znova zapojiť do vyučovania.

V Bejrúte sme už oslávili prvé úspechy, keď sme na konci januára 2019 zapísali do škôl 65 detí, prostredníctvom takzvaného zrýchleného vzdelávacieho programu. Ten poskytujú oficiálne štátne inštitúcie a deťom umožňuje, aby sa po zameškaných rokoch opäť vrátili do škôl.
Zrýchlený vzdelávací program deťom pomáha dohnať zameškané učivo, aby tak dobehli libanonský vzdelávací systém. Po absolvovaní potrebného množstva kôl programu sa tak budú môcť zapojiť do bežného školského vyučovania.

„V Libanone sa môžu v jednotlivých školách podmienky pre prijatie detí stále meniť, najmä ak ide o sýrske deti.“

Zatiaľ čo v Bejrúte je 65 detí už úspešne zapísaných, v Akkare máme pripravených 63 detí, ktoré ešte musia absolvovať testy. Bude tiež závisieť od kapacít miestnej školy, či budú do programu prijaté. V prípade prijatia im bude potrebné zabezpečiť dopravu autobusom, keďže škola je ďaleko od tábora.

V oboch prípadoch ide o deti, ktoré spolu so svojimi rodinami museli utiecť pred vojnou. Vekové kritériá pre zápis do zrýchleného programu sú 7 až 9 rokov a viac ako 1 rok vynechania školy, alebo vek 9 až 14 rokov a viac ako dva roky vynechania.

Školu môžu nahradiť detská práca aj predčasné manželstvo

Dôvodov, pre ktoré deti nenavštevovali niekoľko rokov školu, a to aj po úteku zo Sýrie, je hneď niekoľko. „V Libanone sa môžu v jednotlivých školách podmienky pre prijatie detí stále meniť, najmä ak ide o sýrske deti,“ vysvetľuje koordinátorka programu ČvO v Akkare, Estelle Petit.

Niektoré školy sa podľa Estelle Petit obávajú, že deti nebudú stíhať, iné ich jednoducho z kapacitných alebo finančných dôvodov registrovať nemôžu. Ministerstvo školstva totiž tento rok po troch rokoch zmenilo podmienky zápisu a viacero detí tak nesplnilo kritériá pre zápis. „Hrozilo dokonca, že nám kvôli zmene politiky nezoberú do škôl žiadne z našich detí. Takže toto je obrovský úspech,“ teší sa z desiatok prijatých detí koordinátorka ČvO pre libanonské projekty, Viola Ternényová.

Libanon zápis detí

Dôvodov, pre ktoré deti nenavštevovali niekoľko rokov školu, a to aj po úteku zo Sýrie, je hneď niekoľko.

Ďalším z problémov je nedostatok financií na dochádzanie do školy. Absolútna väčšina týchto detí žije v utečeneckých táboroch a ich rodičia nemajú prostriedky na to, aby ich podporovali vo vzdelávaní. Zrýchlený vzdelávací program tieto náklady deťom čiastočne pokryje.

Prekážkou dokonca môže byť aj očkovanie. „Keď sme oslovovali tábory pre zápis detí do programu, zistili sme, že v jednom sa nachádza až 35 detí, ktoré by mohli nastúpiť priamo do školy. Jedinou prekážkou je, že im chýba nejaké očkovanie. Pracujeme preto na tom, aby boli čím skôr zaočkované,“ hovorí Estelle Petit.

Kvôli nedostatku financií, vzdelania a ťažkým životným podmienkam sa deti ľudí na úteku často dostávajú do smutných životných situácií. Detská práca či priskoré manželstvá nie sú v týchto komunitách ničím výnimočným. Vzdelávanie môže deťom pomôcť, aby si pre seba vytvorili lepšiu budúcnosť.

Obklopili ma deti aj rodičia a chceli sa hneď zapísať

Človek v ohrození sa v Libanone zameriava na vzdelávanie pre lepšie životné podmienky a príležitosti pre sýrske aj libanonské deti a mládež. Aj preto spolu s našimi partnermi pracujeme na tom, aby sa deti mohli vrátiť do škôl.

V Bejrúte sa nám z 88 prihlásených detí podarilo do zrýchleného vzdelávacieho programu zapísať 65. Deti, ktoré sa do programu zatiaľ nedostali, pokračujú vo vzdelávaní v rámci našich kurzov v miestnom centre.

V Akkare sme v spolupráci s R&R International zostavili zoznam 63 detí, ktoré sa chcú do programu zapojiť. Deti ešte musia prejsť prípravnými testami na to, aby boli do programu definitívne zapísané. „Program je pre deti skvelou príležitosťou. Tým, že sa do neho zapoja a že im tu v centre budeme pomáhať s učivom, ak to bude potrebné, majú oveľa väčšiu šancu uspieť a prejsť do bežného vzdelávacieho systému,“ vysvetľuje naša koordinátorka Estelle.

„Je dôležité, aby sme s deťmi pracovali dlhodobo a reagovali na ich potreby v stále sa meniacich podmienkach, aké panujú v libanonských táboroch.“

So zápisom detí nám na mieste pomohol aj dobrovoľník z R&R International, Hussain. „Myslel som si, že získam tak 15 mien, no po tom, čo som dorazil do tábora, obkolesili ma deti aj dospelí a jeden cez druhého mi nahlasovali svoje mená či mená svojich detí, bratrancov, sesterníc a mnohých ďalších,“ spomína Hussain na zážitok zo zapisovania detí v utečeneckom tábore Hissa.

Množstvo detí, ktoré sa chcú vrátiť do školy, ho zaskočilo a kým skončil s ich zapisovaním, bol úplne vyčerpaný. Tieto deti podľa neho zostávajú v tábore po celý deň a nemajú čo robiť, ak ešte nie sú dosť veľké na to, aby pracovali a zbierali úrodu. „Jedna pani ma požiadala, aby som zaregistroval aj jej deti. Opýtal som sa jej koľko ich má. Odpovedala mi, že deväť a že ich mám zapísať všetky,“ spomína si s úsmevom Hussain.

„Zápis detí je len začiatok, a až pravidelná dochádzka a úspešný proces učenia im skutočne pomôžu zmeniť ich situáciu. Preto je dôležité, aby sme s deťmi pracovali dlhodobo a reagovali na ich potreby v každom štádiu ich vzdelávania v stále sa meniacich podmienkach, aké panujú v libanonských táboroch,“ dodáva Viola Ternényová.