Človek v ohrození predstavuje novú príručku etickej výchovy
Po veľkom úspechu príručky pre slovenský jazyk prichádza do škôl príručka etickej výchovy. Človek v ohrození prostredníctvom nej do tried originálnym spôsobom prináša témy globálneho vzdelávania. Pre učiteľov a učiteľky z celého Slovenska je k dispozícii 400 výtlačkov. Objednávať si ju môžu aj v elektronickej podobe.
Na príručke je výnimočné, že jej autorkami sú učiteľky priamo z praxe. Tie totiž najlepšie vedia posúdiť, čo im vo vzdelávaní chýba a kde sú jeho medzery.
Aké konkrétne témy príručka otvára?
Témy v príručke sú rôznorodé, spája ich ale jedno – snaha podporiť učiteľov vo vzdelávaní. Na hodinách etickej výchovy budú vďaka príručke žiaci preberať napríklad tieto témy:
- etické a ekonomické hodnoty v textilnom priemysle – prostredníctvom aktivity „Kto šil moje šaty“ budú žiaci diskutovať o svojich nákupných zvykoch a dôsledkoch konzumného správania;
- zásahy do lesných biotopov – v aktivite „Načo nám je les?“ žiaci pracujú v skupinách s fotografiami prírodných zásahov, tvoria vlastné príbehy a zamýšľajú sa ako pristupovať k prírodným zdrojom zodpovedne;
- funkcie rodiny – aktivita „Rodinné záležitosti“ otvára diskusiu o tom, čo rodiny potrebujú k spokojnému životu;
- klimatická zmena – aktivita „Klíma sa nás týka“ vedie žiakov k zamysleniu sa nad tým, čo môžu oni sami urobiť pre zmiernenie klimatickej zmeny;
- a mnohé ďalšie dôležité témy ako platová diskriminácia žien, strata biodiverzity, emocionálna empatia cez tému migrácie, prístup ku zdravotnej starostlivosti, chudoba a nerovnosť.
Toto sú len niektoré z tém, ktoré príručka prináša do škôl. Benefitom pre učiteľov je, že všetky sú priamo prepojené s učivom etickej výchovy. To im umožňuje jednoducho tieto témy začleniť do svojich hodín.
Čo prináša globálne vzdelávanie do škôl?
Globálne vzdelávanie prináša do vzdelávania hodnoty a umožňuje vidieť prepojenia medzi udalosťami vo svete a v našom bezprostrednom okolí. Reaguje tak na to, že dôsledky nášho správania sa dnes šíria extrémnou rýchlosťou a vplývajú aj na životy ľudí v iných krajinách.
Prepája teóriu s praxou a vťahuje deti priamo do navrhovania reálnych riešení. Spoznávanie sveta cez vlastné životné situácie v deťoch prebúdza zvedavosť a snahu meniť veci vo svojim okolí. Namiesto memorovania štandardných tém z osnov si deti rozvíjajú svoje argumentačné, komunikačné zručnosti, kritické myslenie či tímovú spoluprácu. To sú zručnosti, v ktorých na základe medzinárodných testov naďalej zaostávame a v systéme nášho vzdelávania zostávajú podceňované. Deti sa tak učia nielen formovať vlastný názor ale zároveň byť empatickými voči názorom svojich spolužiakov.
Príručka Globálne vzdelávanie v predmete etická výchova vznikla v rámci projektu Učíme (sa) v globálnych súvislostiach 2. Finančne ju podporili Slovak Aid a Európska únia.