Víťazná škola z pobrežia Kene

V našom úspešnom programe zakladania školských fariem pokračujeme aj v jednej z najchudobnejších oblastí Kene.Nachádzame sa v kraji Kilifi, kde žije na hranici chudoby 65% obyvateľstva. Oblasť má vysoký poľnohospodársky potenciál, ktorý je však vzhľadom na tradičné spôsoby obživy (rybárstvo) nedostatočne využitý. Mnoho rodín tu vlastní pôdu, no nemá potrebné skúsenosti s pestovaním rôznych druhov plodín. Väčšina tunajšej produkcie je zameraná na pestovanie kukurice. Aj preto pracujeme s desiatimi školami v regióne v snahe prebudiť záujem mladých ľudí o trvalo udržateľné a výnosné poľnohospodárstvo. „Kenské stredné školy sú platené a vedomosti, ktoré v nich študentky a študenti získajú niesu veľmi prakticky orientované. Po začatí našeho projektu sa podľa slov viacerých riaditeľov zvýšila ochota niektorých rodičov posielať deti do školy a platiť školné. Mali pocit, že sa konečne naučia praktické zručnosti“, hovorí terénny koordinátor projektu Lukáš Zorád.

IMG 3216web IMG 3483 Ngerenya

Všetkých desať škôl sa taktiež zapojilo do súťaze nových školských fariem, ktorej cieľom bolo zvýšiť motiváciu škôl a študentov/iek. Hodnotila sa dopestovanú kvantita i kvalita úrody, spôsob obhospodárovania záhrady, vedenie záznamov či profit z dopestovanej produkcie. Čerstvá zelenina sa predáva do školskej jedálne, alebo učiteľom, či rodičom, alebo ju dostávajú za odmenu aktívni študenti. Zisk sa potom investuje do ďalšieho rozvoja záhrady, či nákup náradia a semien pre ďalšiu sezónu.

IMG 3261 IMG 3296

Víťazom súťaže sa stala skromná stredná škola, Ngerenya, ktorú navštevuje iba 180 študentov/iek. Predsedajúci študent poľnohospodárskeho krúžku povedal „to čo sa tu naučíme v škole môžeme potom realizovať doma. Naučili sme sa ako zvýšiť produkciu bez použitia chemikálií s využitím kompostu a živočíšneho hnoja ako aj ekologický spôsob kontroly škodcov a chorôb. Je to veľmi jednoduché, napriek tomu sme o tom nikdy pred tým nepočuli“. Riaditeľ školy Mr. Mwakule je projektom nadšený a inšpiroval ho k ďalším plánom. „Teraz, keď môžeme zachytávať dažďovú vodu a využívať ju na zavlažovanie, môžeme rozšíriť našu záhradu a zvýšiť produkciu zeleniny. Máme potenciál pokryť rastúci dopyt z dediny“. Víťazná škola vzbudila záujem okolia a miestni obyvatelia chodia k učiteľovi poľnohospodárstva, ktorý vedie spomínaný poľnohospodársky krúžok po rady. Chodia sa sem napríklad od študentov učiť, ako funguje kvapkový zavlažovací systém, vďaka ktorému dokáže škola dopestovať potraviny aj počas obdobia sucha.