V Moldavsku sme otvorili už druhé klientske centrum
Nedávno sme vás informovali o otvorení klientskeho centra v meste Komrat, hlavnom meste autonómnej moldavskej oblasti Gagauzsko. Toto klientske centrum je v Gagauzsku úplne prvým svojho druhu. Začiatkom februára sme k nemu pridali druhé v poradí.
Výhodou klientskeho centra je, že všetky možné služby sa pre občanov nachádzajú na jednom mieste. V Moldavsku nazývajú túto formu doslova „jediné okno“.
Ďalšie klientske centrum sme slávnostne otvorili 4. februára v meste Ceadir-Lunga, ktoré je druhým najväčším mestom Gagauzska. Pokračujeme tak v napĺňaní projektu, ktorého hlavným cieľom je zefektívnenie poskytovania služieb občanom.
Ľudia dostanú profesionálnu pomoc
Slávnostného otvorenia sa zúčastnili veľvyslanec Slovenskej republiky v Moldavsku Dušan Dacho, Vitalij Iovica, zástupca Americkej agentúry pre medzinárodný rozvoj (USAID), ktorá spolupracovala pri zriaďovaní klientskych centier, výkonná riaditeľka partnerskej organizácie Pro-Europa Irina Selezniova a samozrejme aj primátor mesta Ceadir-Lunga, Anatolij Topal.
Primátor mesta sa vyjadril, že zriadením klientskeho centra chce úrad dosiahnuť, aby ľudia mali možnosť dostať profesionálnu pomoc a kvalitné služby. „Poskytovanie služieb obyvateľom na mestskom úrade Ceadir-Lunga sa sústredí v jednom mieste, v ktorom môžu všetci občania dostatočne rýchlo získať potvrdenia, povolenia a všetky nimi požadované informácie,“ povedal Anatolij Topal.
Otvorenie nového centra ocenil aj veľvyslanec SR. „Aj napriek tomu, že Slovensko s Moldavskom nesusedí, kultúrne sme si veľmi blízki. Čo sa rozvojovej spolupráce týka, Moldavsko je pre Slovensko prioritou a sme veľmi radi, že sa môžeme podeliť o skúsenosti so zlepšovaním metód poskytovania služieb obyvateľom,“ doplnil Dušan Dacho.
Centrum pomôže najmä starším ľuďom
K prípravám, ktoré otvoreniu predchádzali, sa vyjadrila riaditeľka našej partnerskej organizácie Pro-Europa Irina Selezniova. „Dnes vidíme výsledok v podobe otvorenia klientskeho centra, ale tejto udalosti predchádzalo niekoľko mesiacov ťažkej práce. Na to, aby sme zistili, ako klientske centrá na Slovensku pracujú, bola najskôr zorganizovaná študijná návšteva piatich slovenských centier.“ Pre pracovníkov klientskych centier sa tiež usporiadali školenia a konzultácie, ktoré ich mali pripraviť na prácu v centrách.
Tak, ako novootvorené klientske centrum v Komrate, aj tu sa centrum nachádza na prízemí, blízko hlavného vchodu. Podľa slov prvých návštevníkov im nové centrum ušetrí čas, nemusia chodiť hore-dole po úrade, čo bolo namáhavé hlavne pre starších obyvateľov a ľudí s postihnutím.
Už dva týždne do samotného otvorenia klientske centrum v Ceadir-Lunga funguje v skúšobnom režime. „Ľudia si už za ten krátky čas stihli zvyknúť a sú radi, že pre niektoré dokumenty nemusia navštíviť 3 rôzne kancelárie, ale len jednu,“ podotkol Viktor Arseni, vedúci pracovník klientskeho centra v Ceadir-Lunga.
Človek v ohrození dlhodobo realizuje projekty výmeny skúseností v transformačných krajinách v oblasti efektívneho výkonu samospráv a dobrej správy vecí verejných prostredníctvom posilňovania inštitúcií lokálnej demokracie, transparentnosti a kapacít občianskej spoločnosti. Projekt je realizovaný v spolupráci s moldavskou organizáciou ProEuropa a financovaný z prostriedkov SlovakAid. Zriadenie klientských centier bolo realizované v spolupráci s Americkou agentúrou pre medzinárodný rozvoj (USAID).
Tags: klientske centrum, moldavsko, rozvojová spolupráca