Prejsť na hlávný obsah
31 jan 2024

Ako sme pomohli nezávislým médiám v Moldavsku?

Prepojili sme ich s expertami zo sveta žurnalistiky a podnikania a ukázali im nástroje a know-how, pomocou ktorého bude ich obsah kvalitnejší a dostane sa k širšiemu publiku.

Moldavsko je jedna z najchudobnejších krajín Európy. V dôsledku vojny na Ukrajine a prílivu utečencov čelí mnohým sociálno-ekonomickým problémom. My v Moldavsku pomáhame od roku 2008 a podarilo sa nám tam zrealizovať už 12 projektov. Posledným januárovým dňom sme ukončili náš ďalší projekt*, pomocou ktorého sme zlepšovali situáciu tamojších nezávislých regionálnych médií. Tie totiž len ťažko dokážu prežiť bez vonkajšej podpory, avšak sú nesmierne dôležité pre posilnenie občianskej spoločnosti v krajine.

Médiá v Moldavsku sa transformujú a pomoc, ktorú dostávajú pri adaptácii na nové prostredie, im pomáha prežiť aj v budúcnosti. Preto je ich podpora pre demokratickú krajinu taká nevyhnutná.

Vraví jeden z mentorov pre moldavské médiá**
Úvodný príhovor veľvyslanca SR v Moldavsku Pavla Ivana pri príležitosti záverečného podujatia projektu.

V rámci projektu sme uskutočnili viaceré monitorovacie cesty a navštívili médiá a start-upy, ktoré sme podporili menšími grantami. Moldavským novinárom a novinárkam sme vďaka našim partnerom pripravili tréningy, mentoring a konzultácie s uznávanými kapacitami z oblasti žurnalistiky a podnikania. Dôležité je spomenúť, že všetky projektové aktivity sa prispôsobovali potrebám účastníkov a účastníčok. Výsledkom bol napríklad nárast návštevnosti webových stránok nielen začínajúcich, ale aj etablovaných médií, rast počtu sledovateľov a zobrazení na sociálnych sieťach.

Vďaka projektu sme si zvýšili sledovanosť na sociálnych sieťach aj na Youtube. Je to náš najúspešnejší grantový projekt za posledné roky.

vraví zástupca jedného zo zapojených médií.

Do projektu sa zapojilo dovedna 24 mentorov, 30 expertov a 15 začínajúcich aj etablovaných médií z rôznych moldavských regiónov, pričom všetky dostali podporu na svoje strategické priority, ako je tvorba obsahu či rozvoj podnikania, ale aj investície do konkrétneho inovatívneho produktu, služby alebo riešenia.

Ako mimoriadne úspešný sa v projekte ukázal mentoring, kedy rôzni odborníci a odborníčky radili médiám, ako zvýšiť kvalitu a príťažlivosť ich obsahu, ale aj ako vedia zlepšiť technickú podporu a vývoj online platform. A v praxi to naozaj fungovalo. Vďaka peniazom z grantov si zapojené médiá mohli zaobstarať také technické vybavenie, ktoré zlepšilo kvalitu vysielania, živých prenosov, ale aj článkov či podujatí pre verejnosť.

Čo sa dialo za zatvorenými dverami?

Začiatkom júla 2023 sa v rámci projektu uskutočnilo dvojdňové školenie v Kišiňove. Jeho cieľom bolo spojiť všetkých účastníkov projektu, ponúknuť im priestor na nadviazanie kontaktov a výmenu know-how. Tiež sa mohli čo-to zaujímavé dozvedieť a naučiť od medzinárodných aj lokálnych školiteľov, ktorí prednášali o právnej ochrane novinárov, riadení médií v čase krízy, digitálnej bezpečnosti či sociálnych sieťach. Výber tém opäť reflektoval potreby zapojených médií.

Veľmi podnetná bola aj diskusia „za zatvorenými dverami“ so zástupkyňou Centra pre nezávislú žurnalistiku, počas ktorej účastníci zdieľali svoje aktuálne problémy, obmedzenia a potreby. Tieto informácie budú dôležité pre darcov a zainteresované subjekty, ktoré pôsobia v oblasti médií, aby si vedeli predstaviť najpálčivejšie problémy moldavských médií a pomôcť im tak zlepšiť pracovné podmienky pre tamojších novinárov a novinárky.

Predstavitelia hlavného partnera projektu SlovakAid spolu s predstaviteľkami Človeka v ohrození po záverečnom podujatí v Kisinove.

Ako na hoaxy a deziformácie?

Rovnako úspešná ako školenie v Kišiňove bola aj študijná návšteva, ktorú začiatkom novembra zorganizoval náš partner SFPA (Výskumné centrum Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku, n.o. ) v koordinácii s nami. Zúčastnila sa jej skupina moldavských novinárov a novinárok a stretli sa s dôležitými predstaviteľmi slovenskej mediálnej scény a žurnalistiky. Zobrali sme ich aj na festival Jeden Svet, kde sa premietol okrem iného aj inovatívny film o otvorení sa Moldavsku Európe s názvom Love is not an orange, a tiež na novinársky festival Svet medzi riadkami na Univerzite Komenského. Súčasťou návštevy bol aj workshop o hoaxoch a dezinformáciách, keďže táto téma je v moldavskom kontexte stále dôležitejšia. Novinárom a novinárkam z Moldavska sa návšteva Bratislavy a podujatí veľmi páčila, o čom svedčí aj fakt, že iniciovali extra online podujatie so slovenskými expertami na tému správneho používania platformy TikTok, ako aj používaní umelej inteligencie v novinárskej praxi.

Projekt sme ukončili záverečným podujatím, na ktorom sa zúčastnili médiá, donor, realizátori a ďalšie zainteresované strany mediálneho sveta v Moldavsku. S istotou môžeme povedať, že projekt nielen naplnil, ale dokonca predčil svoje plánované ciele a my veríme, že sa  azda aj vďaka nemu zlepší mediálna situácia v Moldavsku. S radosťou sme účastníkom a účastníčkam odovzdali cenné informácie a skúsenosti, ktoré im pomôžu pri budovaní demokratickej spoločnosti.

A na záver ešte niekoľko dojmov projektovej manažérky Barbory Vester:

Som presvedčená, že úspech tohto projektu je založený na ľudskosti, na ktorú sme kládli dôraz. Ľudskosť a ľudský prístup medzi projektovými partnermi, ale aj voči novinárom a novinárkam z Moldavska či medzinárodným expertom, bola kľúčová. A aj keď je tento projekt dôležitý pre rozvoj tamojšej spoločnosti a politickej situácie, pre mňa osobne bolo dojímavé to, že sme jeho úspech dosiahli s rešpektom voči ľuďom, ktorí sa ho zúčastnili.

*Projekt bol financovaný Európskou úniou a delegáciou Európskej únie pre Moldavskú republiku, v úzkej spolupráci so SlovakAid  ako aj niekoľkými medzinárodnými a lokálnymi organizáciami.
**Vzhľadom na situáciu v krajine si účastníci projektu neželali byť menovaní.

Zdieľaj na:

Naše projekty

Skutočný darček

Festival jeden svet

Globálne vzdelávanie