Fáza mapovania škôd po povodniach aj distribúcie vysúšačov a dezinfekcie je za nami, začíname s vyplácaním finančnej pomoci zasiahnutým domácnostiam.
Ihneď po ničivých dažďoch, keď bolo jasné, že voda napáchala veľa škody, vyrazili naše tímy do terénu a vyhlásili sme aj verejnú zbierku. Osobne sme navštívili 18 zasiahnutých obcí, v 75 domácnostiach sme s majiteľmi a majiteľkami vyplnili dotazníky, rozdali sme 117 dezinfekčných balíčkov a 21 odvlhčovačov, vysúšačov či dieslových ohrievačov.
Vytriedili a vyhodnotili sme dotazníky, z ktorých sme identifikovali finálnych prijímateľov a prijímateľky pomoci. Nastavili sme pomer a objem pomoci medzi ťažko zasiahnuté domácnosti, ľahšie zasiahnuté domácnosti a obce. Aktuálne pripravujeme darovacie zmluvy a chystáme sa na podpisové stretnutia s majiteľmi a majiteľkami zasiahnutých domov.
Summa summarum – zhruba mesiac od povodní sme vo fáze, kedy sa peniaze od našich štedrých darcov a darkýň dostávajú najviac zasiahnutým rodinám.
POVODNE NÁS NEMINULI
Meteorologické dáta za posledných 150 rokov ukazujú, že klimatická zmena prináša aj extrémne úhrny zrážok a zvýšené riziko lokálnych záplav a povodní. Tie sú a, bohužiaľ, aj budú pravidelnou realitou na Slovensku. Keďže humanitárnu pomoc v oblastiach zasiahnutých povodňami poskytujeme opakovane už niekoľko rokov, reagovali sme aj pri septembrových povodniach, ktoré zasiahli mnoho rodín a ich domovy. Išlo najmä o ľudí až v 60 obciach na Slovensku, a to najmä na severe v okolí Čadce, na Záhorí a na juhu v okolí Komárna a Štúrova.
Náš kolega, koordinátor pre mimoriadne situácie Ján Ostrolucký, ktorý usmerňoval povodňový tím: „Keďže moja pracovná náplň zahŕňa okrem iného aj sledovanie počasia, vedel som, že povodne môžu prísť aj na Slovensko. Keď naozaj prišli, bol som pracovne ešte v Libanone, takže spočiatku som „úradoval“ len spoza počítača. Pripravovali sme postup, čo sa bude diať, keď voda opadne a koordinovali výjazdy do terénu. Pri takýchto mimoriadnych situáciách však nikdy dopredu nevieme, aký bude konečný rozsah škôd a či bude treba navýšiť kapacity. Pripravili sme sa radšej na viaceré možnosti.“
Na prvú pomoc obetiam povodní sme vyčlenili z nášho humanitárneho fondu Klubu priateľov prvých 10 000 eur. Fond slúži na pomoc pri náhlych katastrofách či vojnách, aby sa najurgentnejšia pomoc dostala k obetiam včas.
Povodňovú situáciu sme od prvých zrážok pozorne sledovali a keď dažde utíchli, vybrali sa naše tímy do terénu mapovať rozsah škôd a potreby pomoci. Medzičasom sme na webovej stránke uverejňovali praktické texty a manuály o tom, ako postupovať počas a po povodniach.
Úloha humanitárnych organizácií nastáva vtedy, keď voda opadne, zasiahnuté územia ostanú poškodené a kontaminované a ľudia sú zrazu konfrontovaní s tým, čo sa stalo, čo všetko im voda zničila.
Poradca pre mimoriadne situácie, Marián Cehelník.
Pomáhali sme však nielen v teréne, ale aj prostredníctvom Infolinky, keďže sme zaznamenali zvýšený dopyt po informáciách. Naše telefonistky na nej volajúcim dennodenne poskytovali najnovšie informácie o povodňovej situácii a evakuačných zónach, ale aj návody na okamžitú pomoc či informácie o finančnej pomoci – aké druhy sú dostupné pre obete povodní a ako ich môžu získať. Pomáhali aj s vypĺňaním žiadosti o dotácie pri poškodenom majetku a sprostredkovali kontakty na verejné inštitúcie a zbierky. Sprístupnili sme formou dotazníku aj možnosť prihlásiť sa ako dobrovoľník či dobrovoľníčka pri pomáhaní v zaplavených obciach.
MAPOVANIE TERÉNU
Videl som optimizmus a životaschopnosť ľudí, ktorí prijali situáciu takú, aká prišla a snažili sa vrátiť čo najskôr do svojich bežných koľají. Videl som aj zmar v očiach tých, ktorí svojim rodinám zariadili útulný domov, a teraz z neho niekoľko dní vynášali blato. Utkvela mi vďačnosť ľudí, ktorí na jednej strane chápali, že im nič nesľubujeme, ale vnímali náš úprimný záujem. A tiež nedôvera niektorých obyvateľov zasiahnutých domov, ktorých bolo treba presviedčať, že nie sme podvodníci, ktorí sa prišli pásť na ich nešťastí a zraniteľnosti, že sme neprišli pátrať po senzáciách, ale opýtať sa a zistiť, ako môžeme pomôcť.
Koordinátor pre mimoriadne situácie, Ján Ostrolucký
V utorok 17. septembra boli naše tímy v postihnutých oblastiach na Záhorí a Kysuciach. Zisťovali najnutnejšie potreby ľudí zasiahnutých povodňami, navštívili niekoľko obcí, kde sa rozprávali s miestnymi aj so starostami. Najväčší dopyt zaznamenali po informáciách, dobrovoľníkoch a materiálnej pomoci. Takmer všade boli potrebné najmä vysúšače a mnohé obce sa trápili otázkou, čo s naplaveným materiálom.
V stredu 18. septembra už putovali prvé vysúšače konkrétnym ľuďom. V Borinke dala voda zabrať staršej pani, ktorej dom obmýval miestny potok z dvoch strán. Zaplavené mala viaceré pivnice a garáže. Aké bolo jej prekvapenie, keď sme jej ani nie 24 hodín od našej obhliadky zvonili pri dverách s odvlhčovačom, ktorý hneď umiestnila do pivnice, kde skladuje potraviny. Zvyšné stroje prebral starosta obce, aby boli k dispozícii obyvateľom, ktorí si potrebovali vysušiť navlhnuté domy.
Druhá várka strojov putovala na obecný úrad do Jablonového a jeden odvlhčovač sme zaniesli priamo rodine z miestnej rómskej komunity, ktorej dom to „schytal“ najviac. Veľmi sa mu potešili, voda im narobila ozaj veľké škody na celom pozemku aj časti domu.
Vo štvrtok 19. septembra sme navštívili Radošovce, ktoré počas povodní zaplavil pomerne malý potok pritekajúci zo susednej obce. Najviac zasiahnutá bola jedna ulica a na Obecnom úrade im vytopilo pivnicu a dielne s obecným náradím. Starostke sme odovzdali vysúšače a keďže časť obce mala zaplavené studne, priniesli sme im aj pitnú vodu. Ďalšie vysúšače sme odniesli do obce Kuchyňa priamo do poškodených domácností. Nasledujúce dni sme mapovali situáciu a pomáhali v Plaveckom Štvrtku a v okolí Devína, ale aj na Myjavských kopaniciach. Vo Vrbovom a Novej Bošáci sme rozdali dezinfekčné prostriedky.
Ďalší tím Človeka v ohrození kontaktoval a navštevoval viaceré obce na Kysuciach. Kolegyňa zo Žiliny, Nina Gubišová:
Bolo veľmi prínosné, že sme boli v teréne osobne. Ľudia videli, že sme reálna organizácia, ktorú reálne zaujíma, kto čo potrebuje. Tiež sme viackrát vysvetľovali, ako fungujú naše zbierky a že peniaze z nich sa určite dostanú tým, ktorí to najviac potrebujú.
POMOHLI NÁM DOTAZNÍKY
Ďalšia fáza, ktorá nasledovala po mapovaní terénu, bola identifikácia najviac zasiahnutých obcí a príprava dotazníkov, pomocou ktorých sme zisťovali rozsah škôd a schopnosť vysporiadať sa s následkami. To preto, aby sme na základe kľúčových kritérií vedeli distribuovať pomoc adresne a aby pomohla tým, ktorí ju potrebujú najviac. Keď boli dotazníky pripravené na distribúciu, kolegovia a kolegyne z rôznych častí Slovenska na chvíľu vymenili svoje oficiálne pracovné pozície za anketárov a anketárky a vo dvojiciach s nimi obchádzali jednotlivé domácnosti. Pri takýchto osobných rozhovoroch sa dozviete aj to, čo inak nie… Častokrát boli rozhovory s majiteľmi a majiteľkami zničených nehnuteľností veľmi smutné.
Katarína Barošová z komunikačného oddelenia:
Niekde voda zaplavila pivnice, inde zničila roky pestované záhrady a videli sme aj domácnosti, ktoré sa ocitli komplet pod vodou a už v nich prebiehala rekonštrukcia doslova od podlahy. Boli to ťažké pohľady. V Stupave sme zaparkovali v sympatickej štvrti pri pomerne nových bytovkách a vybrali sa hľadať prízemný byt, ktorý bol takisto kompletne zničený. Rovnako zničená majiteľka nás vpustila dnu a poukazovala nám škody, ktoré jej spôsobil neďaleký vyliaty potok. Vodu mala v interiéri asi pol metra vysoko. Čelo postele na fľakatej stene v prázdnej izbe naznačovalo, že tam bola kedysi spálňa. Teraz stál v miestnosti odvlhčovač a bežal na plné obrátky, rovnako ako v iných prázdnych izbách. Kolegyňa Terezka si s majiteľkou sadla von do altánku vypĺňať dotazník a spoločnosť im robil prítulný kocúr, majiteľkin jediný dôvod na chabý úsmev. Druhá mačka sa počas povodní kamsi zatúlala a už sa nevrátila naspäť. Straty, ktoré dažde spôsobujú, sa nedajú vždy merať len číslami…
Vďaka množstvu finančných darov, ktoré začali pribúdať ihneď po vyhlásení verejnej zbierky od štedrých jednotlivcov aj firiem, dokážeme zmierniť následky ničivých septembrových povodní na Slovensku. Pred sebou máme ešte veľa práce, kým túto fázu sprocesujeme. Z nášho humanitárneho fondu Klubu priateľov sme vyčlenili 10 000 eur aj na pomoc ľuďom v Čechách cez partnerskú organizáciu Človňék v tísni.
Ďakujeme za všetky dary a o ich ďalšom využití vás budeme informovať.
A tu je ešte zopár fotiek z terénu. Do pomoci sa zapojil „celý“ Človek v ohrození. Riaditeľka, kolegovia z ukrajinskej misie, komunitní pracovníci, personálne, fundraisingové aj komunikačné oddelenie, metodici… Skrátka, pomáhal každý, kto mohol.
Náš web používa súbory cookies pomáhajúce správnemu fungovaniu webovej stránky, za účelom zlepšenia poskytovaných služieb, analýzu návštevnosti a zobrazenie relevantných reklám podľa vašich záujmov. Podrobnejšie informácie o tom ako používame súbory cookies môžete nájsť na stránke Zásady používania súborov cookies. Ak chcete získať viac informácií o tom, kto sme, ako nás môžete kontaktovať a ako spracovávame osobné údaje, pozrite si naše Zásady ochrany osobných údajov. Kliknutím na tlačítko „Povoliť všetko“ vyjadríte svoj súhlas s používaním všetkých súborov cookies. Ak chcete niektoré zamietnuť, upravte preferencie kliknutím na tlačítko „Nastavenia“.
Na fungovanie webovej stránky používame nevyhnutné a analytické cookies. Ak si neželáte poskytovať nám analytické a marketingové cookies, ktoré nám pomáhajú zlepšovať naše webové stránky, môžete si ich povolenie vypnúť nižšie.
Analytické a marketingové cookies sú cookies, ktoré používame predovšetkým za účelom zvýšenia užívateľského komfortu, reklamy podľa záujmov a zostavovania anonymných štatistík o využívaní webstránky.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
SRM_B
1 year 24 days
Used by Microsoft Advertising as a unique ID for visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
_ga_36KX16XLV8
2 years
This cookie is installed by Google Analytics.
_gat_UA-26611652-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
ANONCHK
10 minutes
The ANONCHK cookie, set by Bing, is used to store a user's session ID and also verify the clicks from ads on the Bing search engine. The cookie helps in reporting and personalization as well.
fr
3 months
Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
MUID
1 year 24 days
Bing sets this cookie to recognize unique web browsers visiting Microsoft sites. This cookie is used for advertising, site analytics, and other operations.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.