V Iraku sme odštartovali výstavbu tried a do krajiny posielame slovenskú psychologičku
Nespavosť, nepozornosť, strach či únik do samoty. Aj takéto traumy zanechala na deťoch v Iraku prítomnosť teroristickej organizácie Islamský štát. Slovenská nezisková organizácia Človek v ohrození na severe krajiny v týchto dňoch odštartovala výstavbu nových tried, od začiatku leta rozbehla doučovanie detí presídlencov a do terénu koncom tohto týždňa vysiela aj slovenskú psychologičku.
„Mnohé deti sa utiahli do seba, nie sú motivované zapájať sa do školských aktivít, majú slabšiu dochádzku, psychosomatické príznaky, trpia nespavosťou či antisociálnym chovaním. Iné sa zase hrajú so zbraňami, na výtvarnej hodine kreslia vlajky či spievajú nacionálne piesne,“ opisuje psychický stav detí humanitárna pracovníčka Človeka v ohrození v Iraku Michaela Guldanová. Hovorí, že aj v oblastiach, kde je momentálne mier, nemožno hovoriť o tom, že by bolo všetko v poriadku. Každý v krajine je podľa nej nejakým spôsobom zasiahnutý tým, čo sa odohráva.
Prečítajte si aj: Slovenka v Iraku: Deti chceme vrátiť späť do škôl
Človek v ohrození, ktorý začal v Iraku od máji pôsobiť, sa snaží pomôcť deťom vrátiť sa k normálnemu životu a predísť tak ich radikalizácii, náborom do ozbrojenej skupiny či detskej práci. Celkovo 720 detí získa lepšie podmienky pre vzdelávanie. „Strechy mnohých miestnych škôl majú dnes obrovské trhliny po granátoch, netečie v nich voda, nefungujú záchody, okná sú kvôli výbuchom rozbité a okolie školy je pravdepodobne sčasti zamínované. Nie sú dostupné žiadne školské pomôcky a učitelia nedostali plat vyše roka. Školy sú napriek tomu naďalej funkčné,“ opisuje súčasnú situáciu Guldanová.
Problémom je však aj kapacita tried, ktorá v mnohých školách dosahuje dvojnásobok. V oblasti Zumar na sever od Mosulu má učiteľ v triede až 60 žiakov, ktoré musia sedieť v laviciach po troch. „Do tejto lokality sa pritom vracajú ľudia, ktorí pre konflikt odišli a tiež sa sem presúvajú obyvatelia z Mosulu a okolia. V novom školskom roku sa tak očakáva nárast detí až o polovicu,“ vysvetľuje humanitárna pracovníčka. Človek v ohrození preto v tejto oblasti začal v týchto dňoch stavať nové triedy, ktoré by mali byť dokončené do konca leta, aby mohli deti od septembra nastúpiť do škôl.
Čítajte tiež: Škola cez prázdniny? Iracké deti nefrflú
Počas leta tiež organizácia rozbehla na arabských aj kurdských školách i doučovanie pre deti, ktoré pre dlhodobý konflikt v krajine zameškali vyučovanie alebo do školy nechodili vôbec. Na obnovovacie kurzy sa prihlásilo vyše 1050 chlapcov a dievčat. Pre učiteľov sa zase organizujú školenia. Na dva týždne do Iraku čoskoro odletí aj slovenská psychologička. Učiteľov bude trénovať, ako vzdelávať v krízovom kontexte. Mnohí totiž nemajú skúsenosť s prácou s traumatizovanými deťmi.
Iracká armáda cez víkend oznámila, že druhé najväčšie mesto krajiny Mosul, ktoré militantní islamisti z teroristickej organizácie Islamský štát obsadili ešte v júni 2014, je úplne oslobodené. Vojaci slávnostne roztrhali i čiernu vlajku Islamského štátu, ktorá nad mesto viala. „Ľudia sú však s oslavami omnoho opatrnejší, keďže mnohokrát dostali nádej, ktorá bola neskôr rozšliapaná. Je preto pre nich bezpečnejšie ostať na pochybách, ako sa predčasne tešiť. Ešte dlho podľa mňa potrvá, kým sa Irak spamätá z rán, ktoré dostáva a proces ozajstnej stabilizácie krajiny sa ešte len začne,“ reagovala humanitárna pracovníčka Človeka v ohrození. Guldanová tiež pripomína, že Kurdistan o dva mesiace čaká referendum o osamostatnením sa, ktoré môže takisto spustiť napätie a s ním spojenú lavínu konfliktov, protestov a útokov.
Pozrite si, ako prebiehalo školenie učiteľov v Iraku so slovenskou psychologičkou Jankou!
Projekt realizujeme vďaka finančnej podpore SlovakAid.